Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Księga przychodów i rozchodów

Moderator: Admin1

izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: izabelar »

Miałam niedawno sytuację, która bardzo dobrze obrazuje wyobrażenia przedsiębiorców o księgowaniu. dziewczyna ma 3 rachunki na krzyż (dietetyka, fitness). Stwierdziła, że sama sobie to poprowadzi. I tylko jakieś małe pytanko do mnie miała. Jak zaczęło sie od tego pytanka, tak skończyło się na małym wykładzie, z którego wyszła z bólem głowy, stwierdzając, że myslała, że to takie proste, przecież nie ma VAT itp.
Ja jej na to, że przecież to jest podobnie jak z jej branżą Każdy przeciez wie, że żeby schudnąć wystarczy ćwiczyć, zdrowo się odżywiać:) Ale jednak tacy ludzie, jak ona są potrzebni i czasem wystarczy, aby zastosowała swoje ,,magiczne sztuczki", a klientka co zawsze miała problemy z wagą i zawsze się odchudzała - nagle chudnie i joja nie ma:)
Wtedy zrozumiała, o czym mówię:)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Gdyby księgowość była prosta, nie byłoby księgowych i biur rachunkowych. Każdy by zrobił przychód-kosztyX18% i po sprawie. Na szczęście dla nas księgowych tak nie jest :D bo mamy pracę.
Awatar użytkownika
pinezka11
Posty: 192
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:15
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: pinezka11 »

Aga, nigdy tego nie uproszczą do takiego prostego równania, bo faktycznie wtedy trzeba byłoby się przekwalifikować ;)

A wracając do tematu, to dobrze, że te nowe przepisy nie wpływają na tych podatników, kórzy wybrali uproszczony sposób płacenia zaliczek na podatek dochodowy oczywiście mam na myśli zaliczki płacone w ciągu roku. Dopiero w rozliczeniu rocznym trzeba będzie o niej "pamiętać", bo będzie rzutowała na wysokość zobowiązania podatkowego za rok podatkowy. Ciekawe czy będzie to miało wpływ na zwiększenie zainteresowania tą formą płacenia zaliczek. No chyba, że i w tym zakresie wprowadzą jakieś zmiany. Szkoda, że w zakresie VAT-u w ramach ulgi na złe długi nie można tego również "obejść".
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: izabelar »

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji jest projekt rozporządzenia w sprawie prowadzenia PKPiR. Wynika z niego, że jednak zmniejszeń/zwiększeń będzie dokonywać się w książce. A potem odpowiednio będzie się korygować spis z natury. Poczekajmy na konkret, czyli podpisane rozporządzenie, ale wygląda na to, że taka metoda zostanie przyjęta jako właściwa.
Awatar użytkownika
pinezka11
Posty: 192
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:15
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: pinezka11 »

To miejmy nadzieję, że kwestie tych zmniejszeń/zwiększeń doprecyzują i nie będzie samowolki w tym temacie. Ustawodawca jest jak zawsze przewidujący. Zmiany w przepisach w zakresie podatku dochodowego i VAT weszły z początkiem roku, a rozporządzenia jest w fazie projektu. I bądz mądry teraz człowieku jak w praktyce je zastosować szczególnie w zakresie kpir. Dobrze, że w ogóle coś zmieniają a nie każą samemu interpretować ich pomysłów. Wiadomo ile ludzi tyle interpretacji. Ciekawe czy coś istotnego to rozporządzenie jeszcze zmieni. W końcu jeszcze mało tych zmian od nowego roku było. Może dodadzą jakąś kolumnę lub jakąś zlikwidują? ;)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Własnie mam do czynienia z tym absurdalnym przepisem. Polisa OC za samochód wystawiona jest 4 lutego. Polisa ma byc płatna w II ratach - pierwsza do 18 lutego, druga do 18 sierpnia. Księguję w koszty polisę zgodnie z datą wystawienia, tj. 4 lutego. Ponieważ płatność II raty przypada z terminem dłższym niż 60 dni, muszę śledzić 90 dzień od momentu zaliczenia w koszty. 90 dzień przypada 4 maja. I tego też dnia muszę część niezapłaconej polisy wyksięgować z kosztów. Pomimo tego, że II rata będzie zapłacona zgodnie z umową, i tak muszę ją skorygować i zaliczyc do kosztów w momencie zapłaty II raty. Ale bezsens, nie uważacie?
Awatar użytkownika
pinezka11
Posty: 192
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:15
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: pinezka11 »

Zgadzam się. Jakiś absurd. Jak zwykle nie uwzględnili takich sytuacji jak płatność ratalna. Na gruncie zobowiązań wobec dostawców, przecież wszystko będzie się zgadzało. Płatność pójdzie zgodnie z terminem, nie będzie przecież w tym 90 dniu żadnych zaległości w zapłacie, a pomimo tego w kosztach będzie można to uwzględnić dopiero w sierpniu :?
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

No właśnie. I jeszcze jedna głupota. Skoro juz dzisiaj wiem, że będę musiała skorygować koszty (jestem pewna, że II rata polisy zostanie zapłacona w sierpniu czyli po terminie korekty), logiczne jest, że zaksięgowałabym tylko I część raty, a z ksiegowaniem II poczekam aż dostanę potwierdzenie zapłaty. Po co robić sztuczne zamieszanie. Ale nie - tak nie wolno. Podstawą zaksięgowania kosztów jest polisa i muszę ją zaksięgować zgodnie z data wystawienia w całości i czekać do maja, aby ją wyksięgować, po czym w sierpniu znów zaliczyć do kosztów. Litości, kto tam na górze sziedzi i wymyśla te idiotyczne przepisy?
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xięgowa »

Właśnie dzis dostałam od klienta decyzję w sprawie podatku od nieruchomości. Kwota jest na tyle duża, że klient musi płacić na raty. A księgowa będzie na raty ksiegować, tzn. najpierw całośc, potem coś wyrzuci z kosztów, potem znów zaksieguje:( Księgowa nie może się nudzić;) Zamiast czytać przepisy będzie poleceniami ksiegowania żonglować;) Czemu nie?;)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Xięgowa - ile to dodatkowej pracy dla nas. Jak są dwie takie sytuacje, to jeszcze jako tako. Ale przy dużej ilości klientów, dokumentów i sytuacji ratalnej - boję się myśleć jak to wszystko będzie wyglądało w praktyce. A to dopiero początki. Albo programy dostosują do śledzenia niezapłaconych wydatków, albo trzeba będzie zatrudnić osobę do śledzenia płatności. Ciekawe kto nam za to zapłaci, bo chyba nie klienci, którzy i tak uważają że pieniądze bierzemy za nic - no bo co to jest zaksięgowac parę papierków?
A tak nawiasem mówiąc ciekawe jakie stanowisko dać takiej zatrudnionej osobie. Macie propozycje? Może: zatrudnię na stanowisko: "TROPICIELKA ZABŁĄKANYCH PŁATNOŚCI"
ODPOWIEDZ