koszty uzyskania przychodów w 2012
Moderator: Admin1
koszty uzyskania przychodów w 2012
Czy mogę korzystać z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu w momencie, gdy zakład pracy znajduje się w Warszawie Ursus, a mieszkam na stałe w Zazdrości?
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Oczywiście, że TAK. Najlepiej złożyć u pracodawcy PIT-2 i pracodawca od razu będzie uwzględniał wyższe koszty. Podwyższone koszty uzyskania w roku 2012 wynoszą 1.668,72 zł rocznie przy jednym stosunku pracy i 2.502,56 zł rocznie przy więcej niż jednym stosunku pracy.
Należy jednak zwrócić uwagę, że NIE należą się podwyższone koszty uzyskania przychodu w momencie, gdy uzyskuje dodatek za rozłąkę, a także, gdy pracodawca organizuje bezpłatny dojazd pracowników do zakładu pracy i nie wlicza tych kosztów do przychodu pracownika.
Wniosek: Taki nieopodatkowany zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy uniemożliwia zastosowanie podwyższonych rocznych kosztów oraz nawet zastosowania faktycznie poniesionych wydatków za dojazd.
Należy jednak zwrócić uwagę, że NIE należą się podwyższone koszty uzyskania przychodu w momencie, gdy uzyskuje dodatek za rozłąkę, a także, gdy pracodawca organizuje bezpłatny dojazd pracowników do zakładu pracy i nie wlicza tych kosztów do przychodu pracownika.
Wniosek: Taki nieopodatkowany zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy uniemożliwia zastosowanie podwyższonych rocznych kosztów oraz nawet zastosowania faktycznie poniesionych wydatków za dojazd.
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
,,mieszkam na stałe" - jeśli masz na myśli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do US, to ok.
Jesli zaś ,,mieszkam na stałe" - to jedynie adres zameldowania, a adres zamieszkania jest inny (i zgłoszony do US), to to, czy przysługują Ci podwyższone koszty nalezy ustalić w oparciu o to właśnie kryterium.
Jesli zaś ,,mieszkam na stałe" - to jedynie adres zameldowania, a adres zamieszkania jest inny (i zgłoszony do US), to to, czy przysługują Ci podwyższone koszty nalezy ustalić w oparciu o to właśnie kryterium.
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Oczywiście mam na mysli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do Urzędu Skarbowego na formularzu (obecnie) ZAP-3.izabelar pisze:,,mieszkam na stałe" - jeśli masz na myśli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do US, to ok.
Jesli zaś ,,mieszkam na stałe" - to jedynie adres zameldowania, a adres zamieszkania jest inny (i zgłoszony do US), to to, czy przysługują Ci podwyższone koszty nalezy ustalić w oparciu o to właśnie kryterium.
Moje osobiste zdanie - to miejsce zameldowania nie powinno byc już nigdzie podawane, bo tak na prawdę nie ma to w tej chwili znaczenia, bardzo duz ilość osób mieszka tam gdzie ma pracę i tam powinna rozliczac się z podatków, bo w tym mieście gdzie pracuje, korzysta z ulic, oświetlenia, szkoła, przychodznie itd
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Czyli wszystko jest ok:)
Żeby tylko wszyscy chcieli się ,,przerzucać" do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, świat byłby piękny:) Czasem się zastanawiam, jak sobie radzą kadrowe z takim przypadkiem:
Do pracy w Gdańsku przyjmowany jest pracownik który w kwestionariuszu pisze, że miejsce zameldowania to Katowice, zamieszkania Gdańsk, ale Urząd Skarbowy podaje z Katowic?
Gdzie wysłać PIT-11?
Pracodawca powinien chyba zignorować to, co pracownik wpisał w rubryce ,,urząd skarbowy" i posłać PIT do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Żeby tylko wszyscy chcieli się ,,przerzucać" do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, świat byłby piękny:) Czasem się zastanawiam, jak sobie radzą kadrowe z takim przypadkiem:
Do pracy w Gdańsku przyjmowany jest pracownik który w kwestionariuszu pisze, że miejsce zameldowania to Katowice, zamieszkania Gdańsk, ale Urząd Skarbowy podaje z Katowic?
Gdzie wysłać PIT-11?
Pracodawca powinien chyba zignorować to, co pracownik wpisał w rubryce ,,urząd skarbowy" i posłać PIT do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Oczywiście Pani w Kadrach powinna zignorowac to co napisał pracownik. Bardzo często jest tak, że pracownik nie ma pojęcia o co my (Księgowe czy Kadrowe) się pytamy, dopiero po dokładnym dopytaniu (trochę jak szpieg) okazuje się, gdzie ON mieszka, a gdzie jest zameldowany. Zawsze musi to byc zgodne ze zgłoszeniem danych aktualnych w US tj.ZAP-3.izabelar pisze:Gdzie wysłać PIT-11?
Pracodawca powinien chyba zignorować to, co pracownik wpisał w rubryce ,,urząd skarbowy" i posłać PIT do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
ZAP-3 aktualizujemy zawsze w momencie jakichś zmian, zmiany nazwiska, zmiany numeru dowodu osobistego itp, nie musi to być moment składania PIT-u rocznego, można to wykonać w innych miesiącach niż kwiecień,
a US ten ostatni ZAP-3 potraktuje jako ten najbardziej aktualny.
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Tak, wiem, jak wyglądają przepisy.
Ale zastanawiam się, jak to wygląda w praktyce.
Bo jak pracodawca wysle taki PIT-11 do US wg miejsca zamieszkania (czyli ten Gdańsk z naszego przykładu), a pracownik nie złożył ZAP-3 (bo np. wynajmuje mieszkanie na lewo, albo bidulek nie lubi papierkowej roboty;) ), to US z Gdańska odeśle PIT z informacją, że nie ma u siebie takiego podatnika, czy co?
Ciekawa jestem jak to jest
Ale zastanawiam się, jak to wygląda w praktyce.
Bo jak pracodawca wysle taki PIT-11 do US wg miejsca zamieszkania (czyli ten Gdańsk z naszego przykładu), a pracownik nie złożył ZAP-3 (bo np. wynajmuje mieszkanie na lewo, albo bidulek nie lubi papierkowej roboty;) ), to US z Gdańska odeśle PIT z informacją, że nie ma u siebie takiego podatnika, czy co?
Ciekawa jestem jak to jest
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Ale zapomniałam dodać:
miejsce zamieszkania uznaje się z dnia 31 grudnia danego roku, gdyż mogło się tak zdarzyć, że przeprowadzaliśmy sie kilkakrotnie w ciągu roku (wynika to z Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych),
jesli wyprowadzilismy sie za granicę, to według ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce przed dniem wyjazdu.
miejsce zamieszkania uznaje się z dnia 31 grudnia danego roku, gdyż mogło się tak zdarzyć, że przeprowadzaliśmy sie kilkakrotnie w ciągu roku (wynika to z Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych),
jesli wyprowadzilismy sie za granicę, to według ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce przed dniem wyjazdu.
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Jesli chodzi o Warszawę, to w tym biurze rachunkowym w którym pracowałam - to woziliśmy PIT-y osobiści do US, tam na miejscu "miła Pani" zawsze mi odrzuciła ten, którego u siebie nie ma i nawet powiedziała, w którym US jest GOSCIU zarejestrowany, więc wtedy miałam problem z głowy,izabelar pisze:Bo jak pracodawca wysle taki PIT-11 do US wg miejsca zamieszkania (czyli ten Gdańsk z naszego przykładu), a pracownik nie złożył ZAP-3 (bo np. wynajmuje mieszkanie na lewo, albo bidulek nie lubi papierkowej roboty;) ), to US z Gdańska odeśle PIT z informacją, że nie ma u siebie takiego podatnika, czy co?
często też "miłe Panie" z US same przesyłały między urzędami PIT-y i tez miałam prpblem z głowy,
ale jesli o Gdańsk i Katowice - to nie mam doświadczenia na długości 450 km
chętnie poszerzę swoja wiedzę na ten temat od innych użytkowników...
Re: koszty uzyskania przychodów w 2012
Jeszcze ciekawa sprawa jest z osobami bezdomnymi, które także moga osiągać dochody - w tym przypadku właściwym Urzędem Skarbowym dla takiej osoby będzie US dla osób zagranicznych,
w przypadku Warszawy jest to Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście,
ale chętnie dowiem sie w jaki sposób dostarczyć taki PIT osobie bezdomnej, z którą w styczniu 2012 jeszcze mieliśmy kontakt, ale w lutym 2013 (gdy mamy termin wysłania PIT-ów) już nie wiemy gdzie jest ta osoba?
w przypadku Warszawy jest to Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście,
ale chętnie dowiem sie w jaki sposób dostarczyć taki PIT osobie bezdomnej, z którą w styczniu 2012 jeszcze mieliśmy kontakt, ale w lutym 2013 (gdy mamy termin wysłania PIT-ów) już nie wiemy gdzie jest ta osoba?