koszty uzyskania przychodów w 2012

Moderator: Admin1

agnieszka
Posty: 9
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:53
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agnieszka »

Czy mogę korzystać z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu w momencie, gdy zakład pracy znajduje się w Warszawie Ursus, a mieszkam na stałe w Zazdrości?
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

Oczywiście, że TAK. Najlepiej złożyć u pracodawcy PIT-2 i pracodawca od razu będzie uwzględniał wyższe koszty. Podwyższone koszty uzyskania w roku 2012 wynoszą 1.668,72 zł rocznie przy jednym stosunku pracy i 2.502,56 zł rocznie przy więcej niż jednym stosunku pracy.
Należy jednak zwrócić uwagę, że NIE należą się podwyższone koszty uzyskania przychodu w momencie, gdy uzyskuje dodatek za rozłąkę, a także, gdy pracodawca organizuje bezpłatny dojazd pracowników do zakładu pracy i nie wlicza tych kosztów do przychodu pracownika.
Wniosek: Taki nieopodatkowany zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy uniemożliwia zastosowanie podwyższonych rocznych kosztów oraz nawet zastosowania faktycznie poniesionych wydatków za dojazd.
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: izabelar »

,,mieszkam na stałe" - jeśli masz na myśli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do US, to ok.
Jesli zaś ,,mieszkam na stałe" - to jedynie adres zameldowania, a adres zamieszkania jest inny (i zgłoszony do US), to to, czy przysługują Ci podwyższone koszty nalezy ustalić w oparciu o to właśnie kryterium.
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

izabelar pisze:,,mieszkam na stałe" - jeśli masz na myśli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do US, to ok.
Jesli zaś ,,mieszkam na stałe" - to jedynie adres zameldowania, a adres zamieszkania jest inny (i zgłoszony do US), to to, czy przysługują Ci podwyższone koszty nalezy ustalić w oparciu o to właśnie kryterium.
Oczywiście mam na mysli miejsce zamieszkania, które jest zgłoszone do Urzędu Skarbowego na formularzu (obecnie) ZAP-3.
Moje osobiste zdanie - to miejsce zameldowania nie powinno byc już nigdzie podawane, bo tak na prawdę nie ma to w tej chwili znaczenia, bardzo duz ilość osób mieszka tam gdzie ma pracę i tam powinna rozliczac się z podatków, bo w tym mieście gdzie pracuje, korzysta z ulic, oświetlenia, szkoła, przychodznie itd
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: izabelar »

Czyli wszystko jest ok:)
Żeby tylko wszyscy chcieli się ,,przerzucać" do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, świat byłby piękny:) Czasem się zastanawiam, jak sobie radzą kadrowe z takim przypadkiem:
Do pracy w Gdańsku przyjmowany jest pracownik który w kwestionariuszu pisze, że miejsce zameldowania to Katowice, zamieszkania Gdańsk, ale Urząd Skarbowy podaje z Katowic?
Gdzie wysłać PIT-11?
Pracodawca powinien chyba zignorować to, co pracownik wpisał w rubryce ,,urząd skarbowy" i posłać PIT do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

izabelar pisze:Gdzie wysłać PIT-11?
Pracodawca powinien chyba zignorować to, co pracownik wpisał w rubryce ,,urząd skarbowy" i posłać PIT do US właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Oczywiście Pani w Kadrach powinna zignorowac to co napisał pracownik. Bardzo często jest tak, że pracownik nie ma pojęcia o co my (Księgowe czy Kadrowe) się pytamy, dopiero po dokładnym dopytaniu (trochę jak szpieg) okazuje się, gdzie ON mieszka, a gdzie jest zameldowany. Zawsze musi to byc zgodne ze zgłoszeniem danych aktualnych w US tj.ZAP-3.
ZAP-3 aktualizujemy zawsze w momencie jakichś zmian, zmiany nazwiska, zmiany numeru dowodu osobistego itp, nie musi to być moment składania PIT-u rocznego, można to wykonać w innych miesiącach niż kwiecień,
a US ten ostatni ZAP-3 potraktuje jako ten najbardziej aktualny.
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: izabelar »

Tak, wiem, jak wyglądają przepisy.
Ale zastanawiam się, jak to wygląda w praktyce.
Bo jak pracodawca wysle taki PIT-11 do US wg miejsca zamieszkania (czyli ten Gdańsk z naszego przykładu), a pracownik nie złożył ZAP-3 (bo np. wynajmuje mieszkanie na lewo, albo bidulek nie lubi papierkowej roboty;) ), to US z Gdańska odeśle PIT z informacją, że nie ma u siebie takiego podatnika, czy co?
Ciekawa jestem jak to jest
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

Ale zapomniałam dodać:
miejsce zamieszkania uznaje się z dnia 31 grudnia danego roku, gdyż mogło się tak zdarzyć, że przeprowadzaliśmy sie kilkakrotnie w ciągu roku (wynika to z Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych),
jesli wyprowadzilismy sie za granicę, to według ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce przed dniem wyjazdu.
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

izabelar pisze:Bo jak pracodawca wysle taki PIT-11 do US wg miejsca zamieszkania (czyli ten Gdańsk z naszego przykładu), a pracownik nie złożył ZAP-3 (bo np. wynajmuje mieszkanie na lewo, albo bidulek nie lubi papierkowej roboty;) ), to US z Gdańska odeśle PIT z informacją, że nie ma u siebie takiego podatnika, czy co?
Jesli chodzi o Warszawę, to w tym biurze rachunkowym w którym pracowałam - to woziliśmy PIT-y osobiści do US, tam na miejscu "miła Pani" zawsze mi odrzuciła ten, którego u siebie nie ma i nawet powiedziała, w którym US jest GOSCIU zarejestrowany, więc wtedy miałam problem z głowy,
często też "miłe Panie" z US same przesyłały między urzędami PIT-y i tez miałam prpblem z głowy,
ale jesli o Gdańsk i Katowice - to nie mam doświadczenia na długości 450 km
chętnie poszerzę swoja wiedzę na ten temat od innych użytkowników...
agata
Posty: 19
Rejestracja: 24 lut 2013, o 17:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: koszty uzyskania przychodów w 2012

Post autor: agata »

Jeszcze ciekawa sprawa jest z osobami bezdomnymi, które także moga osiągać dochody - w tym przypadku właściwym Urzędem Skarbowym dla takiej osoby będzie US dla osób zagranicznych,
w przypadku Warszawy jest to Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście,
ale chętnie dowiem sie w jaki sposób dostarczyć taki PIT osobie bezdomnej, z którą w styczniu 2012 jeszcze mieliśmy kontakt, ale w lutym 2013 (gdy mamy termin wysłania PIT-ów) już nie wiemy gdzie jest ta osoba?
ODPOWIEDZ