statut w fundacji

spółki z o.o., akcyjne, stowarzyszenia, fundacje ........

Moderator: Admin1

Arwena
Posty: 82
Rejestracja: 16 sty 2013, o 11:48
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

statut w fundacji

Post autor: Arwena »

Witam,
Jak to jest w sytuacji założenia fundacji, kiedy, na jakim etapie zakładania fundacji, trzeba mieć statut i kto może go napisać?
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Xenia45 »

Statut trzeba napisać jeszcze przed złożeniem wniosku o rejestrację organizacji w Krajowym Rejestrze Sądowym, ponieważ jest on jednym z najważniejszych załączników (dokumentów), które trzeba dołączyć do wniosku. Sąd sprawdza czy statut jest zgodny z prawem. Po napisaniu statut trzeba go również uchwalić.
Statut najlepiej napisać samodzielnie, ponieważ będzie wtedy dokładnej odzwierciedla potrzeby organizacji, choć niektóre organizacje zlecają go prawnikom, jednak napisanie go nie jest bardzo skomplikowane i mozna sobie z nim spokojnie poradzić samemu. W przypadku fundacji statut powinien być pisany i uchwalany przez fundatorów lub fundatora, choć możliwe jest udzielenie pełnomocnictwa w tym zakresie. Takie pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. Niekiedy fundator może określić w akcie założycielskim, że taki statut zostanie napisany i uchwalony przez zarząd fundacji.

Jeszcze przed podpisaniem aktu fundacyjnego powinno się sporządzić projekt statutu, przynajmniej w części, która dotyczy celów, dla jakich została powołana fundacja, ponieważ to właśnie w akcie fundacyjnym określa się cele, dla jakich powstała fundacja. W statucie zapis ten powinien być dokładnie powtórzony. Co wiąże się z tym, że nie można dodać kolejnego celu do statutu już po podpisaniu aktu fundacyjnego. Drugim ważnym powodem jest to, że na złożenie dokumentów o zarejestrowanie fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest 7 dni liczone od daty podpisania aktu fundacyjnego. Jak wiadomo tydzień to niestety niewiele czasu na napisanie statutu. W praktyce zatem lepiej jest napisać go wcześniej i wtedy można wprowadzać ewentualnie tylko drobne poprawki
Arwena
Posty: 82
Rejestracja: 16 sty 2013, o 11:48
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Arwena »

Dzięki a co taki statut powinien zawierać?
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Xenia45 »

Statut taki powinien zawierać :
1. nazwę i siedzibę
2. określenie majątku (czyli skąd fundacja będzie uzyskiwała dochody)
3. Wysokość funduszu założycielskiego
4. Cele działania fundacji
5. Sposoby realizacji celów statutowych inaczej zasady, zakres i formy działalności.
6. Obowiązkowe władze fundacji
7. Sposób reprezentowania fundacji i zaciągania zobowiązań majątkowych

Wymienione informacje są obowiązkowe i muszą się one koniecznie znaleźć w statucie fundacji, ale poza nimi mogą się też pojawić inne, które są ważne dla danej fundacji, np. informacje o powołaniu drugiego organu, czyli rady fundacji czy też o prowadzeniu działalności gospodarczej. W praktyce okazuje się że są to bardzo potrzebne uregulowania pomimo, że ustawa nie nakazuje ich umieszczać.
Warto zapoznać się z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach gdzie zawarte są ogólne wytyczne dotyczące statutu fundacji.
Poludnik
Posty: 37
Rejestracja: 21 lut 2013, o 17:37
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Poludnik »

W statucie generalnie powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania organizacji. Podam kilka przykładów:
1. Jeśli planujecie przyłączenie się do jakiś większych struktur pozarządowych (np. do jakiegoś zrzeszenia NGO), to w statucie powinien być zapis, że jest coś takiego przewidziane.
2. Jeśli będziecie prowadzić działalność gospodarczą jako fundacja, to informacje o tym koniecznie muszą się znaleźć w statucie.
3. Dobrze jest też napisać sposób ewentualnej likwidacji fundacji, gdyż może to pomóc w uniknięciu kłopotów w przyszłości.

Możliwości jest oczywiście znacznie więcej. Także preferuję metodę samodzielnego pisania statutu - jak komuś zlecicie, to po pierwsze może on być nieadekwatny do waszej specyfiki, a po drugie nie będziecie wiedzieli co tam jest i dlaczego. Najlepiej ściągnąć sobie z internetu ze trzy czy cztery statuty (najlepiej fundacji mających podobne cele), przeczytanie ich i na tej podstawie napisanie swojego. Taka podkładka może znacznie ułatwić. Odradzam oczywiście kopiowanie na żywca pierwszego lepszego statutu, bo mogą tam być koszmarne byki.
Arwena
Posty: 82
Rejestracja: 16 sty 2013, o 11:48
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Arwena »

Dziękuję za wskazówki, a zastanawiam się od kiedy taki statut jest prawomocny od momentu uchwalenia czy od momentu zarejestrowania fundacji w KRS?
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Xenia45 »

Jak już wspomniałam statut fundacji jest załączany do wniosku o zarejestrowanie fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Później sąd sprawdza, czy wszystkie zapisane w statucie postanowienia są zgodne z prawem. Jeśli wszystko się zgadza to rejestruje fundację i przy okazji rejestruje także jej statut.
Oznacza to, że statut jest prawomocny, czyli obowiązuje, od momentu kiedy zatwierdzi go sąd, a nie od momentu podjęcia uchwały o przyjęciu (bądź o zmianie statutu, jeśli dotyczy to zmian w statucie już działającej fundacji) przez fundatora czy inny organ do tego uprawniony.
Arwena
Posty: 82
Rejestracja: 16 sty 2013, o 11:48
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Arwena »

Xenia45 pisze:bądź o zmianie statutu, jeśli dotyczy to zmian w statucie już działającej fundacji
czyli każdą zmianę statutu trzeba zgłaszać do KRSu?
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: statut w fundacji

Post autor: Xenia45 »

No niestety tak :( zawsze jak zmieniany jest statut (nawet, jeśli są to zmiany tylko porządkujące, na zasadzie zmiany numeracji, dopisania jednego paragrafu, czy usunięcia dwóch innych itd.) trzeba tę informację zgłosić w myśl art. 11 ustawy o fundacji do sądu. Zgłoszenia takiego dokonuje się na odpowiednich formularzach w ciągu 7 dni od daty dokonania takich zmian (art. 22 ustawy o KRS).
ODPOWIEDZ