Wybór biura rachunkowego

Dla singli

Moderator: Admin1

Jerzykk
Posty: 22
Rejestracja: 19 sty 2015, o 17:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Wybór biura rachunkowego

Post autor: Jerzykk »

Na początku napiszę, że obecnie korzystam z biura rachunkowego – tzw. księgowości internetowej, ale jestem z nich średnio zadowolony i rozglądam się za tradycyjnym biurem rachunkowym. Mieszkam w naprawdę małej miejscowości, dlatego nie chciałbym ograniczać się przy wyborze biura jedynie do swojego miasteczka.

1. Ogólna zasada jest taka, że kontrola skarbowa odbywa się zwykle tam gdzie przechowywane są dokumenty firmy. Jeżeli w biurze rachunkowym, to kontrola pewnie będzie w siedzibie biura (to byłoby dla mnie dogodne, bo nie chcę ściągać urzędników do mieszkania, w którym mam siedzibę firmy). Tylko pytanie, czy kontrola będzie w biurze, jeżeli biuro rachunkowe jest w innej miejscowości, oddalonej o wiele kilometrów od miasta w którym jest siedziba mojej firmy i Urzędu Skarbowego?

2. Nie ukrywam, że zależy mi bardzo, żeby biuro rachunkowe w całej rozciągłości reprezentowało moją firmę przed urzędami (bo ja nie mam na to czasu i nerwów). Na co zwrócić uwagę jeszcze przed podpisaniem umowy z biurem, żeby się upewnić że tak na pewno będzie? Jakich domagać się od nich upoważnień, które powinienem złożyć w urzędach, żeby mogli mnie reprezentować (UPL-1 czy coś w tym stylu)? Czego powinienem jeszcze wymagać od biura w tej kwestii (np. żeby na wszystkich deklaracjach był numer telefonu księgowego, a nie mój)?

3. Czy przejście z jednego biura rachunkowego do drugie to dużo zachodu?

4. Wiem, że to pewnie jest kwestia konkretnej umowy z biurem, ale czy można wymagać od biura, żeby doradzało klientowi? Np. u mnie w biurze odpowiadają na pytania związane z kosztami, deklaracjami, itd. ale z przychodami już nie jest tak wesoło, np. kiedyś zapytałem ich jak rozliczyć się ze sprzedaży usług elektronicznych poza granicę kraju, to udzielili bardzo zdawkowej odpowiedzi i powiedzieli, że oni za przychody nie odpowiadają. A może to ja za dużo wymagam i powinienem o takie rzeczy pytać doradcy podatkowego, a nie mojego biura?
superlajt
Posty: 34
Rejestracja: 6 lis 2013, o 12:43
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: superlajt »

Jezeli chodzi o przejscie z biura do biura wystarczy wypowiedzenie umowy. Ostatni miesiąc Książki przenosi się i podaje info o nowym biurze do US.
magda86
Posty: 4
Rejestracja: 16 paź 2016, o 16:27
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: magda86 »

Jeśli przedsiębiorca podejrzewa błędy i zaniedbania poprzedniego biura rachunkowego, powinien zlecić nowym księgowym skrupulatne sprawdzenie działań swoich poprzedników. Może wiązać się to z dodatkowymi kosztami, ale i tak mogą być one niższe od potencjalnych kar. Dlatego zmieniając biuro rachunkowe warto wziąć pod uwagę termin końca okresu rozliczeniowego i dać nowej firmie księgowej odpowiednią ilość czasu na przeprowadzenie kontroli dotychczasowych finansów.
Warto najpierw nawiązać kontakt i omówić szczegóły współpracy z nowym biurem rachunkowym, a dopiero później wypowiedzieć umowę poprzedniemu biuru, odwołać przyznane mu pełnomocnictwa i odebrać dokumentację księgową.
Niektóre firmy księgowe pomagają w tym, by zmiana biura rachunkowego przebiegała płynnie i w imieniu przedsiębiorcy odbierają dokumenty od poprzedniego biura i biorą na siebie wszystkie związane z tym formalności.
Po rozwiązaniu umowy, biuro rachunkowe ma obowiązek oddać oryginały wszystkich przekazanych przez przedsiębiorcę dokumentów, w szczególności:
faktury,
umowy,
rachunki,
wyciągi bankowe,
potwierdzenia zapłaty należności,
wszystkie inne powierzone dokumenty.
Biuro rachunkowe ma również obowiązek przekazać wszystkie dokumenty sporządzane w imieniu przedsiębiorcy, czyli przede wszystkim:
księgi podatkowe (np. książka przychodów i rozchodów),
rejestry VAT (zakupu i sprzedaży),
ewidencję faktur (sprzedażowych i kosztowych),
ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i trwałych,
ewidencję wyposażenia,
deklaracje rozliczeniowe ZUS,
deklaracje podatkowe (np. PIT-5, VAT-7),
dokumentację związaną z kadrami i płacami,
ewidencję przebiegu pojazdów.
Biuro powinno wykonać kopie wszystkich dokumentów w celu ich archiwizacji, ponieważ nadal będzie odpowiadać za prowadzoną księgowość w okresie obowiązywania umowy. Przekazanie dokumentów powinno odbyć się na piśmie za pomocą protokołu odbioru. W przypadku gdy przedsiębiorca stwierdzi, że przekazane dokumenty są niekompletne lub dostrzeże inne nieprawidłowości, powinien pisemnie wezwać biuro rachunkowe do uzupełnienia braków.
Jeśli przedsiębiorca upoważnił biuro rachunkowe formularzem UPL-1 do składania w jego imieniu deklaracji drogą elektroniczną, powinien zawiadomić urząd skarbowy o odwołaniu pełnomocnictwa za pomocą formularza OPL-1. Ponadto, jeśli zostały udzielone inne pełnomocnictwa, także trzeba pamiętać o ich pisemnym odwołaniu, chyba że w treści pełnomocnictwa zawarty jest zapis, że wygasa ono automatycznie wraz z końcem świadczenia usług księgowych.
Polskie prawo obliguje przedsiębiorców do powiadomienia urzędów o sposobie prowadzenia księgowości i miejscu przechowywania dokumentacji rachunkowej. W związku z tym, zmiana biura rachunkowego wymaga dokonania aktualizacji wpisu przedsiębiorcy do CEIDG. Należy to zrobić na formularzu CEIDG-1 w następujący sposób:
w formularzu należy postawić krzyżyk w polu 01.2 (zmiana wpisu) oraz wpisać datę powstania zmiany (może to być data przyszła albo przeszła nie wcześniejsza niż 7 dni od dnia, w którym składany jest wniosek);
w sekcji 21 należy postawić krzyżyk, a niżej wpisać nazwę nowego biura rachunkowego oraz jego numer NIP (rubryki 21.1 i 21.2);
jeśli zmiana biura rachunkowego oznacza również zmianę adresu miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, w sekcji 22 należy postawić krzyżyk, a następnie podać adres biura rachunkowego (w rubrykach 22.1-22.10).
Część biur rachunkowych dokonuje zmian w CEIDG w imieniu przedsiębiorcy, co wymaga podpisania odpowiedniego pełnomocnictwa. Należy upewnić się czy nowe biuro rachunkowe zadba o tę formalność. W przeciwnym razie, formularz CEIDG-1 należy złożyć osobiście. Można tego dokonać udając się do urzędu miasta lub gminy, elektronicznie (dla osób posiadających podpis elektroniczny lub profil zaufany) lub pocztą tradycyjną (jeśli wniosek został poświadczony przez notariusza).
diana.grabska
Posty: 4
Rejestracja: 31 paź 2016, o 12:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: diana.grabska »

ze swojego doświadczenia mogę polecić amgbiuro ostatnio pomogli mi w uzyskaniu dotacji
diana.grabska
Posty: 4
Rejestracja: 31 paź 2016, o 12:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: diana.grabska »

ze swojego doświadczenia mogę polecić amgbiuro ostatnio pomogli mi w uzyskaniu dotacji
weronika1990
Posty: 1
Rejestracja: 21 lis 2017, o 20:50
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: weronika1990 »

Jeśli bazujemy tylko na tym co możemy znaleźć w sieci (bez tzw. "z polecenia") czym powinniśmy kierować się przy wyborze biura rachunkowego?
Katarzyna
Posty: 2
Rejestracja: 2 wrz 2015, o 03:49
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wybór biura rachunkowego

Post autor: Katarzyna »

Pomijając taką oczywistość, jak opinie znajomych, ja kierowałam się kosztem i zakresem obsługi w abonamencie. Najkorzystniej mi wyszło w Tax Care, gdzie oprócz standardowej obsługi i fajnego panelu do zarządzania firmą online, mam też całą masę usług dodatkowych do wyboru, włącznie z prawnikiem czy informatykiem w dobrej cenie. Taka kompleksowość to mocny argument na tak.
ODPOWIEDZ