jak odliczyć koszta?

Księga przychodów i rozchodów

Moderator: Admin1

elsol
Posty: 7
Rejestracja: 25 mar 2013, o 18:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

jak odliczyć koszta?

Post autor: elsol »

witam, pytanie pewnie banalne, ale nie wiem jak odliczyć koszta od przychodu - załóżmy obliczam ile podatku mam do zapłacenia za luty, no to biorę przychód za styczeń i luty, a koszta odejmuje też te ze stycznia i lutego do końca włącznie?, czy tylko te za styczeń i potem dopiero odejmuję składkę i obliczam podatek minus kwota wolna i zdrowotne? proszę o podpowiedź? pozdrawiam
Awatar użytkownika
słoniu
Posty: 126
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:32
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: słoniu »

Do obliczenia zaliczki za luty, obliczasz dochód za oba miesiące (odejmujesz od sumę przychodów sumę kosztów). Od tak obliczonego dochodu odejmujesz składki ZUS społeczne. Obliczasz podatek od tej różnicy. Od tak obliczonego podatku odejmujesz składki zdrowotne i na koniec odejmujesz zaliczkę obliczoną za styczeń.
Pozdrawiam,
elsol
Posty: 7
Rejestracja: 25 mar 2013, o 18:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: elsol »

ale odejmuję sumę kosztów z obydwu miesięcy czy tylko tych ze stycznia, bo tego nadal nie wiem?
Awatar użytkownika
słoniu
Posty: 126
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:32
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: słoniu »

Napisałem
słoniu pisze:obliczasz dochód za oba miesiące (odejmujesz od sumę przychodów sumę kosztów).
Czyli od sumy przychodów za dwa miesiące odejmujesz sumę kosztów z obu miesięcy.
Pozdrawiam,
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: izabelar »

Moim zdaniem esol dostał nie do końca precyzyjną odpowiedź.
Po pierwsze, trzeba ustalić, czy płaci On podatek liniowy, czy według skali. Jeśli według skali - to trzeba jeszcze uwzględnić kwotę wolną od podatku.
No i sprawa równie istotna - licząc zaliczkę na podatek pamiętać trzeba o tym, że odlicza się nie całą zapłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, ale jedynie 7,75% podstawy wymiaru.
Kolejna ważna sprawa - o ile ,,zwykłe" wydatki można ująć w kosztach uzyskania przychodów bez względu na to, czy należność została zapłacona (co najwyżej później - zgodnie z przepisami obowiązującymi od stycznia 2013 r. - trzeba będzie koszty o tę niezapłaconą kwote skorygować), to w przypadku składek ZUS, mozna je odliczyć tylko wtedy, gdy faktycznie zostały zapłacone.
elsol
Posty: 7
Rejestracja: 25 mar 2013, o 18:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: elsol »

witam, dziękuje za odpowiedzi, już jest jaśniej, a jestem na skali 18% i wszystkie rachunki, które mam zostały opłacone. pozdrowienia
elsol
Posty: 7
Rejestracja: 25 mar 2013, o 18:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

a co ze stratami?

Post autor: elsol »

mam jeszcze jedno pytanie - co zrobić z rzeczami, które ulegną zniszczeniu lub gdy np. wycofam coś z oferty, bo chcę to podarować komuś np. na święta. Jaki formularz spisać i czy to będzie to samo co rozchód wewnętrzny?
Hanys
Posty: 27
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: Hanys »

Zniszczone rzeczy należy wpisać do protokołu i opisać przyczynę zniszczenia.
Natomiast jeśli chodzi o kpir, to wartość zniszczonych rzeczy trzeba wyksięgować z zakupu towarów handlowych i materiałów (kolumna 10)
i ująć w pozostałych wydatkach (kolumna 13).
Moim zdaniem nie ma obowiązku korygowania odliczonego VAT, ale mogę się mylić.
Co do rzeczy, które Ty wycofujesz z oferty bo chcesz je komuś podarować, to nie wiem jak to działa - na pewno też trzeba je wyksięgować z kolumny 10, ale czy można je wrzucić w koszty to nie wiem.
Hanys
Posty: 27
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: Hanys »

Poszukałem informacji na ten temat i znalazłem artykuł, zgodnie z którym podarowanie rzeczy na cele osobiste spowoduje, że przestanie on być kup-em. Można, choć nie ma takiego obowiązku zamieścić przy wyksięgowaniu z kolumny 10 komentarz w kolumnie 16 - uwagi.
Jeśli chodzi o rodzaj dokumentu, na podstawie którego można dokonać pobranie towaru na cele prywatne, to rozporządzenie w sprawie prowadzenia kpir nic o tym wprost nie mówi. Ale według mnie może to być faktura wewnętrzna i dokument księgowy.
Przekazanie towaru na własne potrzeby wymaga wykazania podatku należnego (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie trzeba takich pobranych rzeczy na cele prywatne wykazywać w raporcie fiskalnym.
Inaczej natomiast sprawa wygląda z wycofaniem rzeczy z oferty handlowej w celu podarowania ich klientom - można wtedy wykazać, że ma to związek z utrzymaniem klientów, więc mogą one nadal stanowić kup.
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: jak odliczyć koszta?

Post autor: Xięgowa »

Z tymi podarunkami to trzeba ,,ostrożnie":) Przekazanie ich klientowi może rodzić obowiązek podatkowy w VAT Jeszcze do końca marca przekazanie nie musi mieć związku z działalnością gospodarczą. Jeśli tylko prezent nie przekracza 10 zł jest tzw. prezentem małej wartości i nie podlega opodatkowaniu VAT. Jeśli przekracza tę kwotę, to do 100 zł w roku podatkowym takie przekazanie nie jest opodatkowane, jeśli podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych.
Prezenty powyżej 200 zł są opodatkowane także podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Od kwietnie przekazanie nawet drobiazgu za 1 zł, jeśli nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością - będzie podlegało VAT.
ODPOWIEDZ