składki właściciela

Księga przychodów i rozchodów

Moderator: Admin1

Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

składki właściciela

Post autor: Xenia45 »

Ciekawi mnie w jaki sposób uwzględniacie koszty składek na ubezpieczenie właściciela firmy, który prowdzi książkę przychodów i rozchodów. W przypadku ZUSów pracowników nie ma możliwości wyboru i księguje się wynagrodzenie w kwocie brutto w 12 kolumnie. W przypadku składek właściciela już mamy możliwość wyboru.
Czy uwzględniacie je przy dochodzie czy księgujęcie bezpośrednio w książce w kolumnie 13 pozostałe koszty? Oczywiście z pominięciem składek na Fundusz Pracy, które można uwzględnić tylko bezpośrednio w kosztach w książce (oczywiście jeśli takowe płaci, przy niskich ZUSach nie ma takowego obowiązku).
Który sposób Waszym zdaniem jest lepszy?
Andźka
Posty: 37
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:45
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Andźka »

Mnie osobiście drugi sposób wydaje się lepszy, tzn. w kolumnie 13 - pozostałe wydatki bezpośrednio w kpir.
Argumentacja jest prosta, jak wygenerujesz stratę, to przy wyliczaniu zaliczki na dochodowy, nie będziesz mogła odliczyć składek właściciela od dochodu, ale chętnie dowiem się, jak pozostali to robią i czy moje myślenie jest słuszne.
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: aga »

Ja osobiście księguję w książce i uważam to za lepszy sposób. Już wyjaśniam dlaczego: jeżeli podatnik uzyskuje dochód z działalności to odejmowanie składek na ubezpieczenie społeczne od dochodu ma sens, bo po prostu jest od czego te składki odjąć. Jeżeli natomiast podatnik ma stratę lub niewielki dochód, nie będzie możliwe odjęcie składek w pełnej wysokości lub w ogóle. Księgowanie składek w kosztach powoduje, że w przypadku straty powiększamy ją i możemy ją rozliczyć w latach kolejnych. Odejmując składki od dochodu jakoby tracimy tą możliwość. W ciąg roku nie możemy zmieniać sposobu ujmowania składek, a nigdy nie wiadomo, czy przypadkiem firma przynosząca dochody nie zacznie mieć strat. Dlatego warto od razu zacząć księgować w koszty i nie martwić się potem.
Andźka
Posty: 37
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:45
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Andźka »

Czyli właściwie Aga powtórzyła moje stanowisko w tej sprawie :D
Jakieś inne opinie?
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Xięgowa »

Ale jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy:)
Nawet zakładając że firma przynosi straty czasem korzystniej jest nie ujmować składek na ubezpieczenie społeczne w kosztach. Bedzie tak, gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą, a jednoczesnie uzyskuje dochody z innych źródeł. Wiadomo - nie chodzi tu o dochód z umowy o pracę, bo wtedy co do zasady nie płaci składek z działalności (chyba, że zarabia mniej niż 1600 zł brutto).
Wtedy takie składki z jednej strony pomniejszą mu dochód do opodatkowania. Z drugiej zas - pomniejszą stratę, którą czasem trudno jest rozliczyć w kolejnych latach.
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Xenia45 »

Moim zdaniem też najlepiej jest księgować je bezpośrednio w koszty ale ciekawa byłam czy ktoś jednak wybiera drugą opcję. Sytuacja o której pisze Xięgowa jest jednak wyjątkowa i faktycznie warto wtedy przemyśleć wybór księgowania. Z zasady jednak bezpieczniej jest księgować w książce, bo tak jak piszecie strata zawsze może wystąpić. Tym bardziej, że łatwiej dzisiaj o stratę niż o dochód ;) a na jakiej podstawie księgujecie te składki? Na podstawie przelewu czy samego dowodu wewnętrznego?
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Xięgowa »

Ja księguję na podstawie deklaracji z opisem, że przelew wykonano w dniu .... Ale czy tak jest prawidłowo? Zawsze się zastanawiam. Sam przelew drukować? Bo ja lubię mieć po kolei ponumerowane dokumenty w książce:) A tak by nie było, gdyby ZUS ksiegować na podstawie wyciągu bankowego, który zwykle jest generowany ostatniego dnia miesiąca.
Andźka
Posty: 37
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:45
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: Andźka »

Ja osobiście jestem za księgowaniem ZUS na podstawie wyciągu bankowego, choć samo potwierdzenie przelewu dobrze jest wydrukować, jak ktoś lubi mieć "wszystko dobrze poukładane", a ja lubię:), a może najłatwiej byłoby zaksięgować na podstawie przelewu i zrobić opis z odwołaniem do wyciągu bankowego?
Natomiast jeśli chodzi o dowód wewnętrzny, to według mnie w tej sytuacji nie jest potrzebny. Przecież rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR (art.14 ust.2) wymienia zamkniętą listę przypadków, w których trzeba sporządzić DW i nie ma tam składek ZUS.
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: aga »

Ja generuję składki w programie księgowym i na podstawie wydrukowanej informacji o kwocie składek księguję je ostatniego dnia miesiąca. Oczywiście wcześniej sprawdzam, czy zostały zapłacone - na wyciągu bankowym lub przyniesionym potwierdzeniu zapłaty. Nie tworzę dowodu wewnętrznego.
lena
Posty: 15
Rejestracja: 28 lut 2013, o 11:02
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: składki właściciela

Post autor: lena »

Mam pytanie. Przedsiębiorca zakończył działalność 15 lutego. Składki ZUS za miesiąc luty zapłacił 25 lutego. Czy składki za luty może uwzględnić przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc luty? Przedsiębiorca płacił niższy ZUS dla rozpoczynających działalność.
ODPOWIEDZ