odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Księgi handlowe (pełna rachunkowość)

Moderator: Admin1

Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Post autor: Xenia45 »

Witajcie,
Zastanawia mnie pewna kwestia, może ktoś na forum spotkał się z takim przypadkiem.
Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych podatnika w biurze rachunkowym, którego właściciel nie posiada certyfikatu księgowego, a jedynie zatrudnia osobę, która taki certyfikat posiada?
Czy właściciel czy taki pracownik? Czy odpowiedzialność ogranicza się jedynie do ewentualnego odszkodowania z OC, które obowiązkowo właściciel biura musi wykupić? Kto w takim przypadku podpisuje deklarację, czy tylko może to zrobić osoba z certyfikatem czy to nie ma znaczenia?
martyna
Posty: 4
Rejestracja: 4 mar 2013, o 19:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Post autor: martyna »

Odpowiedzialność za prowadzenie księgowości jest przedmiotem burzliwych dyskusji. Wskazuje się, iż w przypadku, kiedy księgowość podatnika prowadzi spółka z o.o. zajmująca się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych (biuro rachunkowe), odpowiedzialność wynikająca z ustawy o rachunkowości rozkłada się na osobę prowadzącą księgi i na podatnika. Identycznie jest z odpowiedzialnością karną skarbową. Co do rozliczeń podatkowych, to za ich poprawność w każdym wypadku odpowiada podatnik, który ma zobowiązania podatkowe. Nie można jednak wykluczyć również odpowiedzialności zarządu biura rachunkowego. Przede wszystkim na zarządzie spoczywa obowiązek właściwego doboru osoby zajmującej się księgowością oraz nadzorowania jej pracy. Zły wybór lub niewłaściwy nadzór może zostać uznany za działanie umyślne, za które Prezes Zarządu biura rachunkowego odpowiada obok zatrudnionego księgowego (np. za współudział, sprawstwo kierownicze).
Hanys
Posty: 27
Rejestracja: 6 mar 2013, o 19:56
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Post autor: Hanys »

Właściciele biur rachunkowych nie muszą posiadać uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (nie wiem czy to dobrze, ale to temat do dyskusji w innym miejscu:)), ale w takiej sytuacji muszą zatrudnić osobę z Certyfikatem. Kwestia odpowiedzialności jest wtedy uregulowana w umowie pomiędzy biurem rachunkowym a podmiotem zlecającym usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Żeby odpowiedzialność karno skarbowa dotyczyła konkretnego pracownika biura rachunkowego, musi być to wyraźnie ujęte w umowie. Oczywiście ten konkretnie wskazany pracownik z uprawnieniami może dowodzić później, że nie tylko on odpowiada za ewentualne błędy rachunkowe, wtedy odpowiedzialność zostaje rozszerzona. Trzeba też mieć na uwadze, że oprócz odpowiedzialności, która wynika z przepisów kodeksu karnego skarbowego, biura rachunkowe odpowiadają również za swoje niedopatrzenia na mocy przepisów ustawy o rachunkowości oraz kodeksu karnego.
Pracownik biura rachunkowego ponosi odpowiedzialność za szkodę rzeczywistą do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli jednak zostanie udowodniona wina pracownika - innymi słowy, że szkodę wyrządził umyślnie, to do całkowitej jej wysokości. Za całość szkody odpowiada również biuro rachunkowe łącznie z utraconymi korzyściami. Szkoda może obejmować karę i odsetki (bez podatku). Żeby ograniczyć odpowiedzialność zleceniobiorca może wprowadzić ograniczenia kwotowe do umowy z klientem lub ubezpieczyć się w ramach OC.
Co do podpisywania się na zeznaniach podatkowych, to na każdej deklaracji widnieje rubryczka z miejscem na podpis płatnika lub osoby wyznaczonej do obliczenia i pobrania podatku/pełnomocnika płatnika. W praktyce oznacza to, że deklaracja musi być podpisana przez podatnika lub wyznaczoną przez niego do tego osobę (ale ta osoba wcale nie musi posiadać Certyfikatu Księgowego). Jedynym warunkiem, jaki musi spełnić pełnomocnik jest fakt posiadania przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych. Przedsiębiorca musi wtedy złożyć oświadczenie w US o tym, kto i w jakim celu będzie go reprezentował i uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy za podatnika na zeznaniu podpisuje się osoba nie posiadająca uprawnień, to w tej sytuacji odpowiedzialność za zeznanie podatkowe i dokonane w nim obliczenia przechodzi na właściciela firmy (nawet jeżeli on również nie posiada uprawnień).
Nie wiem, czy wyczerpałem temat, bo problem jest dość skomplikowany, ale gdybyś miała jeszcze jakieś pytania, to postaram się pomóc.
obeliks
Posty: 101
Rejestracja: 28 sty 2013, o 21:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Post autor: obeliks »

witam wszystkich moj poprzednich ma bardzo duzo racji w swoich długich i burzliwych rozważaniach, jestem praqcownikiem biura rachunkowego wiec może powiem jak to wygląda od kuchni w moim otoczeniu
generelanie za prowadzenie ksiąg rachunkowych odpowiada osoba która posiada do tego odpowiednie uprawnienia czyli certyfikat ministra finansów, moze być to właściciel firmy lub tak jak kolega wspomniał któś zatrudniony w biurze, z tym kims podpisana jest ramowa umowa powiemydzy biurem a nim i to on za wszystko odpowiada, majac jednak w biurze pracowników nizszego szczebla którzy zazywczaj wykonują przepraszam za brzydkie zwroty murzynska robotę, moze w kontrakcie z nimi wyzanczyc im jakis zakres obowiązków za które odpowiadaja i pozniej w prezypadku jakiś nieprawidłowosci wląsciciek, prycypał pociaga do odpowiedzialności tego czlowieka
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: odpowiedzialność w biurze rachunkowym

Post autor: aga »

To tak jak w większości firm. Kierownicy biorą pieniadze za odpowiedzialność, ale jakby co to pociagają do odpowiedzialności biednych szeregowych pracowników.
ODPOWIEDZ