Praca na pełny etat i własna działalność gospodarcza
: 24 sty 2014, o 01:52
Własnie zarejestrowalem się i jest to mój 1-szy wpis, dlatego na początku chciałem się (krótko) przedstawić i powitać wszystkich Forumowiczów.
Mam na imię Robert i noszę się z zamiarem otworzenia własnej działalności gospodarczej .
Obcenie jestem zatrudniony na pełnym etacie. Jednocześnie świadczę usługi (takie consulting) dla kilku , nazwijmy to firm 3cich. Praktycznie każda z nich daje do zrozumienia, że najlepiej byłoby, gdybym mógł wystawiać im 'fakturę'.
W kontekście w/w faktów mam następujące pytania i naiwnie liczę, że uda mi się uzyskać tu- na forum- na nie odpowiedź.
1 Czy prawdą jest, że będąc zatrudnionym na pełny etat, w przypadku jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej jest się zwolnionym z płacenia 'składek ZUSowskich'?
2 Gdy przyjmowałem się do pracy (na pełny etat), mój pracodawca poprosił o wpisanie numeru PESEL do jednego z formularzy i jednocześnie poinformował mnie, że w przypadku podjęcia działalności gospodarczej konieczna jest zmiana w dokumentach zatrudnienia i wpisanie numeru NIP w miejsce gdzie wpisywałem PESEL.
Moja praca na 'etacie' nie koliduje czasowo z konsultacjami udzialnymi w czasie prywatnym. Chciałbym uniknąć konieczności informowania pracodawcy o rozpoczęciu prowadzenia równolegle z zatrudnieniem działalności gospodarczej. Czy prawo wymaga poinformowania pracodawcy o fakcie rozpoczęcia DG? Czy pracodawca żądając zmiany z numeru PESEL na NIP w dokumentach pracowniczych (rozumiem tu dokumenty potrzebne do wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i zus oraz rocznej informacji o dochodach) nie próbuje w ten sposób uzyskać od grupy pracowników informacji o tym, ze po godzinach prowadzą własną działalność gospodarczą?
Mam na imię Robert i noszę się z zamiarem otworzenia własnej działalności gospodarczej .
Obcenie jestem zatrudniony na pełnym etacie. Jednocześnie świadczę usługi (takie consulting) dla kilku , nazwijmy to firm 3cich. Praktycznie każda z nich daje do zrozumienia, że najlepiej byłoby, gdybym mógł wystawiać im 'fakturę'.
W kontekście w/w faktów mam następujące pytania i naiwnie liczę, że uda mi się uzyskać tu- na forum- na nie odpowiedź.
1 Czy prawdą jest, że będąc zatrudnionym na pełny etat, w przypadku jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej jest się zwolnionym z płacenia 'składek ZUSowskich'?
2 Gdy przyjmowałem się do pracy (na pełny etat), mój pracodawca poprosił o wpisanie numeru PESEL do jednego z formularzy i jednocześnie poinformował mnie, że w przypadku podjęcia działalności gospodarczej konieczna jest zmiana w dokumentach zatrudnienia i wpisanie numeru NIP w miejsce gdzie wpisywałem PESEL.
Moja praca na 'etacie' nie koliduje czasowo z konsultacjami udzialnymi w czasie prywatnym. Chciałbym uniknąć konieczności informowania pracodawcy o rozpoczęciu prowadzenia równolegle z zatrudnieniem działalności gospodarczej. Czy prawo wymaga poinformowania pracodawcy o fakcie rozpoczęcia DG? Czy pracodawca żądając zmiany z numeru PESEL na NIP w dokumentach pracowniczych (rozumiem tu dokumenty potrzebne do wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i zus oraz rocznej informacji o dochodach) nie próbuje w ten sposób uzyskać od grupy pracowników informacji o tym, ze po godzinach prowadzą własną działalność gospodarczą?