Co do planu kont to w organizacji pozarządowej powinny się znaleźć takie konta jak
- Koszty działalności statutowej nieodpłatnej
- Koszty działalności statutowej odpłatnej
- Koszty administracyjne czy
- Koszty działalności gospodarczej.
Natomiast w zakresie przychodów powinny być takie konta jak np.:
- Przychody działalności statutowej odpłatnej,
- Przychody działalności statutowej nieodpłatnej,
- Przychody z działalności gospodarczej,
- Składki członkowskie czy
- Przychody z 1%( gdy organizacja ma statut OPP).
Na próżno ich szukać w typowej działalności gospodarczej
Różnice też są w zakresie sprawozdawczość.
Każda organizacja pozarządowa (fundacja/stowarzyszenie) musi sporządzić dwa rodzaje sprawozdań:
·merytoryczne - w którym trzeba opisać działalność statutową, czyli co udało się zrobić w jakimś okresie czasu , w jaki sposób i kto z tego skorzystał;
·finansowe - opisujące stan finansowy organizacji i gospodarkę finansami w określonym czasie.
W przypadku organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej sprawozdanie finansowe powinno zawierać:
-bilans
-rachunek wyników
-informację dodatkową
Jak już wspomniała Xenia prowadzenie działalności gospodarczej powoduje nakaz stosowania wzorów sprawozdań finansowych zawartych w ustawie o rachunkowości. Wtedy sprawozdanie fundacji zasadniczo składa się z:
-wprowadzenia
-bilansu;
-rachunku zysków i strat;
-informacji dodatkowej.