Strona 1 z 1

koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 13:31
autor: Xięgowa
Mam pytanko:
Jak księgujecie wydatki poniesione na czynsz, energię elektryczną itp. w przypadku, gdy ich część dotyczy działalności?
Ja uważam, że można odliczyć część VAT - tą, która odpowiada % mieszkania zajętego pod działalność gospodarczą (bez względu na to, czy na fakturze jest NIP nabywcy, ważne aby było jego imię i nazwisko). Odliczenie w okresie, w którym przypada termin płatności lub w dwóch kolejnych okresach.
Do kosztów - księguje się na podstawie dowodu wewnętrznego obejmującego % z netto z tej faktury. I to w dacie wystawienia faktury, a nie w dacie, kiedy należność została zapłacona.

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 13:55
autor: aga
Koszty ponoszone w związku z prowadzoną działalnością wpisujemy do książki na podstawie dowodu wewnętrznego. Oczywiście pod dowód wewnętrzny należy podpiąć fakturę pierwotną dokumentującą wydatek, aby na jej podstawie można było udowodnić wartość ujętego kosztu. Wpisujemy zgodnie z datą wystawienia dowodu wewnętrznego, która może być taka sama jak data wystawienia faktury. W zakresie odliczenia podatku VAT również się z Tobą zgadzam.
Tylko % zajmowanego mieszkania nie zawsze będzie się równał % ponoszonych kosztów. Można wtedy zastosować jakieś inne przeliczniki, wskaźniki, które będą adekwatne do ponoszonych rzeczywistych kosztów. Ale ustalenie % jest oczywiście prawidłowe i najmniej kłopotliwe jeśli chodzi o ustalenie części kosztów.

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 14:21
autor: Xięgowa
Dzięki aga:)
W sprawie tych % masz absolutną rację. Nie zawsze zużycie mediów nalezy rozliczać % zajętej powierzchni.

Ale - czy poprawne jest czekanie ze sporządzeniem dowodu wewnętrznego i z zaksięgowaniem kosztu do czasów jego zapłaty mimo, że kpir jest prowadzona metodą uproszczoną?
Ja się z tym nie zgadzam, ale moja koleżanka ma inne zdanie. Klient nie zapłacił i nie dał potwierdzenia przelewu, to mu dowodu wewnetrznego nie robi.

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 16:15
autor: pinezka11
Moim zdaniem masz rację. Nie trzeba czekać ze sporządzeniem dowodu wewnętrznego do czasu jego zapłaty. Data wystawienia faktury dokumentującej dany koszt jest wystarczająca i na jej podstawie można sporządzić dowód wewnętrzny uwzględniają stosowane zasady przeliczania % kosztów. A może Twojej koleżance chodziło o VAT, bo przy Małym Podatniku i przy wyborze przez niego metody kasowej nie może go odliczyć do momentu zapłaty danej faktury. No tak ale to dotyczy VATu a nie kosztów, czyli wartości netto faktury...

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 16:30
autor: aga
Xięgowa - Ty masz rację a nie Twoja koleżanka. Potwierdza to zresztą pinezka11. Datą poniesienia kosztu jest dzień wystawienia dokumentu, a nie jego zapłata. No chyba, że w dzisiejszym stanie prawnym nie zapłaci - ale wtedy wyksięguje sobie ten koszt. Ale może Twojej koleżance chodzi o najem prywatny? Wtedy rzeczywiście troszkę to inaczej wygląda.

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 16:42
autor: Xięgowa
Dzięki Wam za pomoc:)
Chodzi o koszty. Sprawa rozbija się o stwierdzenie, że dowód wewnętrzny sporządza się na podstawie dowodu jego poniesienia. Tyle, że datą poniesienia kosztu przy metodzie uproszczonej jest dzień wystawienia faktury, a nie wysupłania kaski;)
Ja w każdym razie robię swoje - czyli tak jak Wy piszecie:)

Re: koszty ,,mieszkaniowe" w działalności gospodarczej

: 11 mar 2013, o 16:46
autor: aga
Tak trzymaj!!! :D