Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Księga przychodów i rozchodów

Moderator: Admin1

Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xięgowa »

Jak będziecie dokonywac zmniejszania kosztów w przypadku, gdy faktura (rachunek itp) nke zostanie zapłacony w terminie 30 dni po uplywie terminu płatności?
Niektórzy planują robić to bezpośrednio w książce, inni twierdzą, że to powinno być robione na etapie liczenia dochodu, tzn. koszty wynikające z książki należy odpowiednio skorygować i dopiero liczyc dochód.
Skłaniam się ku temu drugiemu stanowisku.
Jeden jednak problem widzę. Program mi tego nie zrobi...
lubię_podatki
Posty: 42
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:04
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: lubię_podatki »

Zdecydowanie na etapie liczenia dochodu należy to zrobić W ustawie jest mowa o ,,zmniejszaniu", a nie o ,,korekcie" kosztów. Czyli: sumujemy koszty, a potem je zmniejszamy, ewentualnie powiększamy.
Jak zabraknie kosztów - powiększamy przychód.
Gdyby to miało być robione w PKPiR, wtedy sztucznie zwiększone byłyby obroty.
A kwestia programu? Cóż, może trzeba zmienić na nowszy, lepszy, inny?;)
obeliks
Posty: 101
Rejestracja: 28 sty 2013, o 21:51
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: obeliks »

hEJ
ja rownież uwazam ze nalezy to robic na etapie liczenia dochodu
mamy tu jednak oprocz 30 dni jeszcze jeden termin którego trzeba sie trzymac, jesli termin płatnosci jest do 30 dni wtedy po upływie terminu platnosci doliczamy 30 dni i w odpowiednim okresie korugyjemy koszty, jesli natomiast termin płatnosci przekracza 60 dni to wtedy bierzemy pod uwage 90 dni od daty ujecia w kosztach czyli faktycznego poniesienia i jesli dana faktura jest nie zaplacona to zmniejszamy koszty,
co do programu to ciezka sprawa przyznam sie szczerze ze nawet zaawansowane programy do prowadzenia pelnej ksiegowosci slabo sobie z tym narazie radza juz nie wspominajac o prostych sluzacych do rozliczania PKPiR takze poki co pozostaje to robic recznie
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xięgowa »

Ręcznie:( W końcu w każdym chyba programie jest zakładka do wyliczania zaliczek na podatek dochodowy. Czyli wracamy do króla ćwieczka i drukujemy podsumowania z książki, potem robimy tabelkę w excellu aby wyliczyc podatek, czy jak;)?
Czas sie chyba przebranżowić;) Księgowość zaczyna byc zawodem wysokiego ryzyka;)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Na szczęście niektóre proramy już sobie z tym radzą. Zresztą taka jest potrzeba rynku. Skoro ustawodawcy nas pogrążają musimy sobie radzić. Ja będę zmniejszać koszty w KPiR po ustawowym terminie i powiększać je w momencie zapłaty.
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xięgowa »

Czyli bedziesz dokonywac zmian w kolumnie 13 lub 10? (ewentualnie, jak Ci zabraknie kosztu, to w kolumnie 8, bo chyba nie w 7...)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Tak, będę zmieniała kwoty w kolumnach 10 i 13, a jak zabraknie kosztu to w 8. Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce, bo dla mnie kontrowersyjne jest zwiększanie przychodów. Sądzę, że zawsze starczy kosztu - w końcu niezapłacenie faktury będzie zdarzało się sporadycznie. Taka jest idea ustawodawców, aby zaległości było jak najmniej.
Awatar użytkownika
Xenia45
Posty: 144
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:28
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xenia45 »

A jak to będzie w przypadku odpisów amortyzacyjnych, bo wydaje mi się że można je księgować w koszty tylko do momentu kiedy upłynie ustawowy termin korekty kosztów w przypadku brak płatności. np. zakup i wprowadzenie do ewidencji środka trwałego jest w lutym, amortyzacja jest od marca, a termin zapłaty jest ustalony na 60 dni, co powoduje, że czas na ostateczne uregulowanie faktury mija w maju (30 dni od terminu płatności żeby uniknąć korekty kosztów). W przypadku braku zapłaty za fakturę w maju, wychodzi, że odpisy amortyzacyjne można zaliczyć do kosztów tylko te dokonane w marcu i w kwietniu. W maju natomiast trzeba już będzie dokonać korekty kosztów o te odpisy. Od tego miesiąca nie będzie już chyba można zaliczyć odpisów do kosztów podatkowych za kolejne miesiące. Dopiero taka możliwość będzie w miesiącu w którym faktura zostanie opłacona....
Pilnowanie tych terminów będzie trudne zwłaszcza w sytuacji kontrahetów rozliczających się w pkpir :(
Xięgowa
Posty: 91
Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: Xięgowa »

aga - wszystko byłoby ok i zmniejszanie/zwiększanie w książce nie narobiłoby bigosu, ale tylko w jednym przypadku, a mianowicie wtedy, gdy remanent poczatkowy i końcowy będzie zero.
Jeśli zaś bedziesz miała taką sytuację, że:
2013 - remanent początkowy - 10 szt śrubek po 1 zł
w trakcie 2013 kupiono 15 srubek tez po 1 zł
zaksiegowałas koszt (15 zł)
ale nie zapłaciłaś
musisz obnizyc koszty o 15 zł
robisz to w kpir
z remenentu wychodzi, że na stanie masz 25 śrubek (czyli wartość remanentu 25 zł)
zakładając, że nie miałaś żadnej sprzedaży i żadnych innych zakupów liczysz dochód:
z książki wychodzi zero dochodu
remanent poczatkowy 10 zł
końcowy 25 zł
i co dalej?;) Strata z działalności wyszła?:) Bzdura znaczy się

jakbys nie wyrzucała srubek niezapłaconych z kosztów, byłoby:
z książki strata 15 zł
remanent poczatkowy 10 zł
końcowy 25 zł
Dochód z działalności nie wystapił. Czyli ok.

Musi to byc robione poza książką. Takie jest moje zdanie
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Niezapłacone faktury - obowiązek zmniejszania kosztów

Post autor: aga »

Xięgowa - pozwolę się z Tobą niezgodzić ;) Ja tą sprawę rozwiązałabym tak:
Wartość remanentu początkowego 10 zł.
Skoro nie było kosztów -15 zł usunięte z powodu braku zapłaty - dochód 0 zł
Ale watość remanentu wpisałabym również 10 zł. Dlaczego? Spis z natury to 25 śrubek, ale tylko 10 po koszcie 1 zł z remanentu początkowego. Wartość pozostałych 15 śrubek to 0 zł ze względu na nieponiesiony koszt - usunięta FV.
Co o tym sądzisz?
ODPOWIEDZ