wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Moderator: Admin1
wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Dostałem propozycję wygłoszenia wykładu. Jakie koszty uzyskania powinienem zastosować?
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 23 lut 2013, o 20:04
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Jeżeli tylko wygłoszony wykład będzie przedmiotem prawa autorskiego, to możesz zastosowac 50% kosztów uzyskania przychodów. Utwór musi byc przejawem mysli twórczej. Czyli - utworem nie będzie wykład ,,odczytany" z książki innego autora, czy nawet Twojej, ale takiej, gdzie prawa autorskie przeniosłeś na wydawcę.
Utwór może mieć formę nietrwałą.
Pamietaj tylko o ograniczeniu kosztów 50% (limit 50% pierwszego progu podatkowego). Po ich wyczerpaniu nie będą Ci przysługiwały koszty 20%, a co najwyżej koszty faktycznie poniesione. Wiadomo, są one praktycznie żadne przy takiej działalności.
Utwór może mieć formę nietrwałą.
Pamietaj tylko o ograniczeniu kosztów 50% (limit 50% pierwszego progu podatkowego). Po ich wyczerpaniu nie będą Ci przysługiwały koszty 20%, a co najwyżej koszty faktycznie poniesione. Wiadomo, są one praktycznie żadne przy takiej działalności.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Ja też sądzę, że mogą Ci przysługiwać 50 % koszty uzyskania przychodów. Te podwyższone koszty mają zastosowanie w przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów - wykonawców z praw pokrewnych.
Analizując taki wykład można określić, że wygłaszając go słuchaczom tworzysz swego rodzaju "utwór" wyrażony słowem w ten sposób staje się on twoją właśnością w rozumieniu prawa autorskiego.
Analizując taki wykład można określić, że wygłaszając go słuchaczom tworzysz swego rodzaju "utwór" wyrażony słowem w ten sposób staje się on twoją właśnością w rozumieniu prawa autorskiego.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
A czy możliwość zastosowania takich podwyższonych kosztów dotyczy tylko umów o dzieło, czy nie ma znaczenia jaki rodzaj umowy jest zawarty?
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Rodzaj umowy nie ma znaczenia. Ważne jest tylko to, żeby to były przychody z praw autorskich lub z praw pokrewnych. Powszechnie przyjęło się, że 50 % koszty uzyskania przychodów można zastosować tylko do umów o dzieło. W rzeczywistości nie ma znaczenia stosunek prawny, w ramach którego taki przychód twórca uzyskuje. Może to być zatrudnienie zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i także umowy zlecenie no i oczywiście umowy o dzieło.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Rozumiem, że ważne jest czy przychód podlega prawom autorskim lub pokrewnym czyli oznacza to, że takie podwyższone koszty mogą również zastosować twórcy, którzy osiągają dany przychód w ramach działalności gospodarczej.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Niestety nie mają takiej możliwości. Te 50 % podwyższone koszty nie mają zastosowania w przypadku przychodów gdzie źródłem jest działalność gospodarcza. Wynika to z Artykułu 22 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym artykule zostało wyraźnie wskazane, że takie przychody zostają wyłączone z takiej możliwości.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
W takim razie jak w praktyce określa się te podwyższone koszty w przypadku umów o pracę? Podstawowe koszty uzyskania przychodów w przypadku umów o pracę wynoszą przecież 111zł 25 gr miesięcznie.
Re: wygłoszenie wykładu - koszty uzyskania
Żeby możliwe było skorzystanie z tych podwyższonych kosztów należy w umowie o pracę określić dokładnie jaką część tego wynagrodzenia ze stosunku pracy stanowi wynagrodzenie autorskie, a jaka część dotyczy wynagrodzenia związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
Np. W umowie o pracę informatyka, który w ramach powierzonych obowiązków wykonuje m.in. pracę twórczą czyli np. tworzy programy komputerowe, muszą się znaleźć odpowiednie postanowienia pozwalające na rozróżnienie pracy twórczej i pracy, która nie ma przymiotu pracy twórczej (np. wszelkie działania wykonywane np. przy wdrażaniu projektów). I w związku z tym te zryczałtowane 50% koszty można potrącić jedynie z tej części wynagrodzenia, która mu przysługuje z tytułu pracy twórczej. Tym samym zastosowanie 50 % kosztów, nie wyłącza możliwości potrącenia zwykłych kosztów pracowniczych od pozostałej części osiągniętych zarobków ze stosunku pracy.
W praktyce może być tak, że część wynagrodzenia, np. 15% lub 20%, będzie dotyczyć zwykłych, kwotowych kosztów uzyskania przychodów, a pozostała część zarobków objęta będzie wysokimi, zryczałtowanymi kosztami wynikającymi z praw autorskich.
Np. W umowie o pracę informatyka, który w ramach powierzonych obowiązków wykonuje m.in. pracę twórczą czyli np. tworzy programy komputerowe, muszą się znaleźć odpowiednie postanowienia pozwalające na rozróżnienie pracy twórczej i pracy, która nie ma przymiotu pracy twórczej (np. wszelkie działania wykonywane np. przy wdrażaniu projektów). I w związku z tym te zryczałtowane 50% koszty można potrącić jedynie z tej części wynagrodzenia, która mu przysługuje z tytułu pracy twórczej. Tym samym zastosowanie 50 % kosztów, nie wyłącza możliwości potrącenia zwykłych kosztów pracowniczych od pozostałej części osiągniętych zarobków ze stosunku pracy.
W praktyce może być tak, że część wynagrodzenia, np. 15% lub 20%, będzie dotyczyć zwykłych, kwotowych kosztów uzyskania przychodów, a pozostała część zarobków objęta będzie wysokimi, zryczałtowanymi kosztami wynikającymi z praw autorskich.