Od tego roku niestety trzeba będzie je przechowywać przez 5 lata, wynika to z art. 112 ustawy o VAT.
Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Według tych regulacji zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).
Jest to zasada ogólna, która jest modyfikowana w przypadku dokumentów dotyczących sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Niestety od tego roku zmieniły się zasady przechowywania dokumentów papierowych. Ustawodawca nie zdecydował się na dalsze przedłużanie obowiązywania przepisu, który określał skrócony termin przechowywania papierowych rolek.
Dotyczy to niektórych rolek w formie papierowej ale również dokumentów przechowywanych w formie elektronicznej
W związku z tymi zmianami można teraz wyróżnić dwa terminy dotyczące przechowywania wspomnianych rolek, w zależności od tego, kiedy dana sprzedaż została dokonana:
• po 31 grudnia 2012 r. - do czasu przedawnienia zobowiązania, czyli pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku;
• do 31 grudnia 2012 r. - nie krócej niż przez okres dwóch lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.