wydatki a rozpoczęcie działalności

Księga przychodów i rozchodów
karolina
Posty: 30
Rejestracja: 19 sty 2013, o 20:14
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: karolina » 19 lut 2013, o 20:58

Czy wydatki ponoszone przed rozpoczęciem działalności można wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Awatar użytkownika
pinezka11
Posty: 192
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:15
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: pinezka11 » 20 lut 2013, o 09:13

Warunkiem, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie że został poniesiony w związku z prowadzoną działalnością - poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu albo na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychód, tak więc jeśli te wydatki były niezbędne, to można je zaliczyć do kosztów :)
Michal
Posty: 53
Rejestracja: 18 lut 2013, o 11:59
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: Michal » 2 mar 2013, o 15:42

No to jak w takim razie wykazać te wydatki? Przecież przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie mogę przyjąć faktury z danymi firmy, bo tych danych przecież nie ma. No i jak daleko wstecz, do okresu sprzed prowadzenia działalności, mogą odnosić się te wydatki? Moim zdaniem temat jest bardzo śliski i nie ryzykowałbym wrzucenia jakichkolwiek wydatków do kosztów prowadzenia firmy, jeśli poniosłem je przed uruchomieniem działalności.
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: aga » 2 mar 2013, o 15:58

Michał - Bez znaczenia jest okres przed rozpoczęciem działalności. Ważne, aby poniesione wydatki związane były z prowadzoną działalnoscią gospodarczą. Na fakturach rzeczywiście nie może być nazwy firmy, bo takiej nie ma, wystarczy dokument z Twoim imieniem i nazwiskiem oraz numerem NIP. Bardzo często zdarza się, że przyszli przedsiębiorcy ponoszą koszty przed rozpoczęciem działalności, a które związane są z jej uruchomieniem. Przykładem jest prowadzenie gastronomii, gdzie wcześniej musisz mieć pozwolenia np. sanepidu. Albo zanim zaczniesz prowadzić działalność musisz dostosować lokal do swoich potrzeb, wyremontować go itp. Wszelkiego takiego typu wydatki mogą stanowić koszty rozpoczętej w późniejszym czasie działalności.
Iwona
Posty: 23
Rejestracja: 3 mar 2013, o 18:31
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: Iwona » 3 mar 2013, o 18:47

Proponowałabym jednak nie wrzucać w koszty takich wydatków, które świadczyłyby o tym, że prowadziliśmy regularną niezarejestrowaną działalność gospodarczą i nie odporowadzalismy podatków. Czyli np. zakup towarów handlowych na 3 miesiące przed zarejestrowaniem działalnosci....:)
Michal
Posty: 53
Rejestracja: 18 lut 2013, o 11:59
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: Michal » 3 mar 2013, o 19:25

No to wyobraźmy sobie taką sytuację. Osoba X chce prowadzić działalność gospodarczą o profilu handlowym, sprowadzając konkretny towar od producenta z Chin i dystrybuując go w Europie. W tym celu niezbędne było odwiedzenie dostawcy w Chinach w celu dogrania wszystkich szczegółów - jeszcze przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy. A zatem X najpierw jedzie do Chin, w związku z czym ponosi serię wydatków (bilety lotnicze, hotel itp.), dopiero potem wraca do Polski i zakłada działalność gospodarczą. Zgodnie z tym co mówicie X będzie mógł koszty związane z wyjazdem do Chin wrzucić w swoje koszta prowadzenia działalności. Dobrze myślę?
Iwona
Posty: 23
Rejestracja: 3 mar 2013, o 18:31
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: Iwona » 3 mar 2013, o 19:47

to wszystko jest tak naprawdę uznaniowe, w czasie ewentualnej kontroli musisz się z tego po prostu wytłumaczyć, ale myślę, że nie ma problemu jeśli chodzi o sytuację, o ktorej napisałes wyżej
Czyli niepotrzebne są ci umowy żeby udowodnić, że wybrałes się do Chin w związku z prowadzeniem działalnosci. Łatwo to udowodnić poprzez wykazanie dalszych etapów współpracy z dystrybutorem z Chin itp. Watpię, ze komukolwiek chcialoby sie robic problemy z takim sledztwem, mimo ze obiło mi sie cos o uszy, że jesli ponosimy serię wydatków, ktore w gruncie rzeczy do niczego nie prowadzą, a nasze dzialanie sa jakos skrajnie "nieudolne", czyli placimy, a zarobku nie ma, to tym siłą rzeczy skarbówka moze sie zainteresować

Iwona, zapoznaj się regulaminem (par. 7)!
Ostatnio zmieniony 3 mar 2013, o 22:28 przez Iwona, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
słoniu
Posty: 124
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:32
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: słoniu » 3 mar 2013, o 20:58

Jest to "stara", twarda interpretacja polegająca na tym, że wydatki poniesione a nie generujące przychodu, są wydatkami nie będącymi kosztami uzyskania przychodu.
Teraz obowiązuje bardziej "miękka". Koszty poniesione w celu zabezpieczenia źródła przychodu lub potencjalnie mogące wygenerować przychód, są kosztem uzyskania przychodu.
Pozdrawiam,
izabelar
Posty: 121
Rejestracja: 23 lut 2013, o 19:52
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: izabelar » 4 mar 2013, o 09:45

To, że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a mające z nią związek, są kosztem uzyskania przychodów to pewne:)
Ale organy podatkowe różnie potrafią zinterpretować, czy ten związek istnieje. Jako przykład wystarczy podać interpretację z 5 stycznia 2012 r. IPTPB1/415-227/11-2/ASZ, gdzie wydatki związane z uzyskaniem tytułu radcy prawnego (głównie ksozt aplikacji) DIS w Łodzi uznał za koszt.
I w identycznej sprawie - interpretacja IPTPB1/415-504/12-2/ASZ - z 9 listopada 2012 r. tego samego dyrektora:) - i co? Nie mozna tych kosztów uznać za koszt działalności, bo przecież radca prawny może wykonywać zawód nie tylko w formie własnej działalności gospodarczej, ale także na etacie.
Czyli: kupuję komputer przed rozpoczęciem działalności. I wrzucać go w kup czy nie? Przecież on może służyć różnym celom;)
Co jak co, ale podatki nigdy nie będą nudne;)
aga
Posty: 171
Rejestracja: 28 lut 2013, o 10:59
Płeć: Nie wybrano - Nie wybrano

Re: wydatki a rozpoczęcie działalności

Postautor: aga » 4 mar 2013, o 14:55

Ujmując komputer w kosztach jakby oświadczasz, że będzie on służył celom związanym z prowadzoną działalnością. Nie wyodrębnisz części kosztów zakupu kompa jako nie służącym do osiągania przychodów. Podobną sytuację mamy z wprowadzeniem do środków trwałych samochodu. Przecież wiadomo, że używamy go również w celach osobistych. A jednak interpretacje są jednoznaczne - całą wartość samochodu możemy zamortyzować i ująć w kosztach uzyskania przychodu.
A co do interpretacji podatkowych - każdy sobie rzepkę skrobie. Jeden uważa tak, drugi inaczej. Szkoda, że nie są spójne, bo trudno się połapać. Tym bardziej, że przepisy podatkowe są w wielu przypadkach bardzo niejasne (spróbuj nauczyć się podatków z ustawy :roll: ). Po ilości wydawanych interpretacji widać jak bardzo są niezrozumiałe dla przeciętnego podatnika, ale również dla osób które mają bezposredni kontakt z podatkami.

Wróć do „KPIR”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości