forum podatkowe


Dla specjalistów i amatorów prawa podatkowego

  • Ogłoszenie
uwagi Szanowny Użytkowniku,
Forum jest wolną, nieskrępowaną platformą wymiany myśli i poglądów na tematy podatkowe. Opinie tu wyrażane, w żadnej sytuacji i okolicznościach, nie mogą być traktowane i stosowane jako wykładnia obowiązującego prawa.

Profesjonalną poradę prawno-podatkową możesz zamówić na naszej stronie podatkowe.com.pl

Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez Barakuda » 22 mar 2013, o 23:07

Witam,
czy znajdzie się ktoś pomocny, kto pomógłby mi rozliczyć mój PIT za 2012 rok?
Mniej więcej prosze powiedzcie, czy dobrze robię:

stawka 18% ( zasady ogólne)

obrót: 60 000
koszty: 40 000
straty: 800 zł
zapłacone zaliczki: 300 zł
towar na stanie/wynik remanentu: 5 000, ta kwota nie uwzględnia strat, czyli po uwzglednieniu strat ulegnie zmianie

jak wyliczyc podatek?
od obrotu odjąć koszty, straty i dodać wynik remanentu oraz odjąć kwotę wolną od podatku (ile ona wynosi w 2012 roku i czy calosc trzeba odliczyc od obrotu?), a także odjąć kwotę zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i czy coś jeszcze trzeba odjąc?

od wyliczonej kwoty podatku nalezy nastepnie odjąć pieniadze przelane w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz zaliczki wplacone w trakcie roku w US

Czy cos pominęłam?
byłabym wdzieczna za odpowiedz:) zwlaszcza jesli chodzi o kwotę wolną od podatku, czy odejmuje się ją w calosci od obrotu i czy to jest ponad 3 tys?
Barakuda
 
Status:
Posty: 11
Dołączył(a): 22 mar 2013, o 23:00
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez Barakuda » 22 mar 2013, o 23:11

czyli, jednym słowem,
czy musi ma to wyglądać nastepująco:

60 000 - 20 000 - 800 + 5 000 = 8200 to dochód
8 200 - 1100 (kwoty wplacane na rzecz ubezpieczenia spolecznego) - (kwota wolna od podatku) = xx

xx - (kwoty wplacane na rzecz ubezpieczenia zdrowotnego) - (zaliczki) = xyz

xyz * 18% = podatek do zapłaty
Barakuda
 
Status:
Posty: 11
Dołączył(a): 22 mar 2013, o 23:00
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez lubię_podatki » 23 mar 2013, o 12:34

Podaj proszę wartość remanentu na 1 stycznia 2012 r.
Co masz na myśli pisząc, że strata to 800 zł? Czy jest to strata z lat ubiegłych? Jeśli tak, to czy ta kwota nie przekracza 50% tych strat? A może to wartość towaru, który np. zaginął i nie ma go w spisie z natury?
Czy składki na ubezpieczenie społeczne nie były wpisywane do kosztów uzyskania przychodów poszczególnych miesięcy?
lubię_podatki
 
Status:
Posty: 42
Dołączył(a): 23 lut 2013, o 20:04
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez Barakuda » 23 mar 2013, o 14:49

wartosc remanentu: 5 000 , czyli jest to wartosc towaru, ktora mi została na stanie

800 zł to wartosc towaru zniszczonego

skladki na ubezpieczenie spoleczne nie były wrzucane w koszty w czasie rozliczania sie co miesiac w 2012 roku
Barakuda
 
Status:
Posty: 11
Dołączył(a): 22 mar 2013, o 23:00
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez izabelar » 23 mar 2013, o 15:56

Może zacznę od tego, że kwota wolna od podatku powinna być uwzględniona już na etapie liczenia zaliczek na podatek dochodowy. Ale nie wnikając w szczegóły;):

Rozliczenie dochodu rocznego:

przychód: 60 000 (oczywiście zakładam, że przyjęty jest tu przychód netto)

koszty: 40 000 (również netto)

straty: 800 zł (trzeba je wpisać w koszty, tj. wyksięgować z kolumny 10-zakup towarów, a następnie zaksięgować do kolumny 13. Taka operacja wymaga sporządzenia protokołu, że towar uległ zniszczeniu na skutek ..... (zalania, spalenia, upływu terminu ważności itp.) oraz nie nadaje się do dalszego wykorzystania handlowego i np. został przekazany firmie utylizującej odpady (bezwzględny wymóg w przypadku, gdy zniszczony towar to np. elektronika). Takie przeksięgowanie nie będzie miało wpływu na koszty poniesione w roku, bo jak zrobisz minus 800 zł w kolumnie 10, a plus 800 w kolumnie 13, to w sumie nic się nie zmieni w\po stronie kosztów (zmieni się tylko ich struktura)
W konsekwencji stan magazynu na 31 grudnia 2012 r. to 4.200 zł.

Jeśli remanent początkowy na 1 stycznia 2012 r. wynosił np. 100 zł (o tym nie piszesz), to:
koszty w wysokości 40.000 zł korygujesz o róznice remanentowe:
40.000 + 100 - 4.200 = 35.900

W zeznaniu rocznym wpisujesz :
przychód 60.000
koszty 35.900
dochód 24.100

w dalszej części zeznania ujmujesz składki na ubezpieczenie społeczne faktycznie zapłacone w roku 2012 (uwaga: Fundusz Pracy trzeba ujmować w kosztach uzyskania przychodu, nie da się tego zrobić na etapie rozliczania zeznania rocznego)

Wychodzi jakiś dochód
mnożysz go stawką 18% (bo nie przekraczasz I progu) i od tego, co wyjdzie odejmujesz kwotę zmniejszającą podatek, czyli 556,02 zł
od tego co wyjdzie odejmujesz składki zdrowotne (uwaga, odliczeniu podlega nie cała składka, ale 7,75% podstawy jej wymiaru)
No i masz podatek do zapłacenia:)
Oczywiście w zeznaniu mozna ująć inne rzeczy, np. ulge na dzieci, internetową, rozliczyć się ze współmałzonkiem.
izabelar
 
Status:
Posty: 121
Dołączył(a): 23 lut 2013, o 19:52
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez Barakuda » 23 mar 2013, o 16:26

dziękuję za odpowiedź, bardzo mi Pani pomogła:)

mam jeszcze pytanie - składki na ubezp. społeczne trzeba było wliczać na bieżąco zamiast zbiorczo na koniec roku?
Barakuda
 
Status:
Posty: 11
Dołączył(a): 22 mar 2013, o 23:00
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0

Re: Proszę o pomoc w obliczeniu podatku za 2012:)

Postprzez izabelar » 23 mar 2013, o 17:16

Nie ma za co:)
Jeśli chodzi o składki na ubezpieczenie społeczne, to są dwie metody (obie dopuszczalne przez prawo podatkowe):
- ujecie ich w kosztach uzyskania przychodu
- odliczanie od dochodu na etapie ustalania zaliczek na podatek dochodowy

Jeśli firma jest dochodowa, nie ma znaczenia, który z tych wariantów się wybierze.
Jeśli zaś spodziewamy się straty, lepiej jest je ujmować w kosztach uzyskania przychodu, gdyz wówczas powiększą stratę, która będzie mogła być rozliczona w kolejnych 5 latach podatkowych (po max 50% jej wysokości). Jeśli zaś będzie odliczana od dochodu, którego nie będzie, to po prostu przepadnie. A szkoda, bo to parę tysięcy kosztu zawsze jest.
izabelar
 
Status:
Posty: 121
Dołączył(a): 23 lut 2013, o 19:52
Płeć: Kobieta
Reputacja: 0


Powrót do 2012

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości